Al jarenlang assembleren wij servokabels voor machinebouwers uit binnen- en buitenland. Deze servokabels zijn bedoeld voor de nauwkeurige aandrijving van elektromotoren. De aansturing gebeurt meestal met frequentieregelaars. Hierdoor worden er hoge eisen gesteld aan de servokabel en de connectoren. Daarom ondersteunen wij graag bij het ontwerpen en assembleren van de bekabeling voor aandrijvingen. Neem hiervoor vrijblijvend contact met ons op en daag ons uit.
Bel mij terug
Vraagt u zich af of wij iets voor u kunnen betekenen? Laat uw gegevens hier achter en wij bellen u zo spoedig mogelijk terug. U kunt natuurlijk ook het contactformulier invullen.
Flexibele servokabels
Een veel voorkomende toepassing van servokabels is die in een kabelrups. Zo’n flexibele kabelgoot beschermt de bekabeling, maar beweegt ook gemakkelijk mee met de machine of robot. Een belangrijk aandachtspunt bij het ontwerpen van een servokabel is de buigradius van de kabel ten opzichte van die van de kabelrups. De buigradius van de kabelrups mag namelijk niet kleiner zijn dan die van de kabel. Doordat zo’n kabel veelvuldig, of misschien wel continu beweegt gebruiken we ook om deze reden niet zomaar elke willekeurige motorkabel. Andere criteria zijn bijvoorbeeld de lengte, versnelling, thermisch gedrag en de afscherming.
Servokabels en EMC
Door het gebruik van frequentieregelaars ontstaat er gemakkelijk elektromagnetische interferentie (EMI), ofwel storing vanuit de kabel naar buiten. Daarom zijn servokabels extra goed afgeschermd om de hoge frequenties binnen de kabelmantel te houden en zo aan de EMC-norm te voldoen. Belangrijk hierbij is dat ook de connectoren voor EMC ontworpen zijn en dat de afscherming van de kabel er goed op afgewerkt is. Bij de bekabelingsspecialisten van MCAP hoeft u daar nooit over te twijfelen.
Isolatiemateriaal cruciale factor
De isolatie van een kabel heeft meer te doen dan het beschermen tegen aanraking. Het soort materiaal dat voor de isolatie rond de geleiders wordt gebruikt bepaalt namelijk ook de elektrische capaciteit van de kabel, en die moet bij hoge frequenties, zoals bij servokabels laag zijn. Daarom gebruiken we bij MCAP alleen hoogwaardige kabels en connectoren om toe te passen bij aandrijvingen. Zo loopt u niet het risico om tegen de elektrische grenzen van de frequentieregelaar of het convertorsysteem aan te lopen.
Verschil tussen servokabel en motorkabel
Naast het feit dat servokabels bijna altijd een algemene afscherming tegen EMI rondom de geleiders hebben, is het meest opvallende verschil de kleur. Motorkabels hebben doorgaans een zwarte buitenmantel en servokabels zijn meestal oranje. In het aantal geleiders zit ook nog een belangrijk verschil. Een typische motorkabel heeft vier geleiders voor de aansluiting naar de drie fasen en aarde. Om een driefasenmotor te laten werken is dat voldoende.
Sommige elektromotoren hebben echter extra aansluitingen voor een temperatuursensor of een ingebouwde rem. Bij gebruik van een gewone motorkabel worden deze via een aparte kabel op de klemmenkast van de motor aangesloten. Servokabels hebben hiervoor al extra geleiders, zodat een aparte kabel niet meer nodig is.
Ronde connectoren
Servomotoren worden meestal aangesloten met ronde connectoren. Deze afgeschermde connectoren hebben de vier contacten die nodig zijn voor het leveren van energie aan de motor, maar ook voor het eventueel aansluiten van temperatuursensoren en remmen. Heeft u hulp nodig bij het engineeren van servokabels of bent u op zoek naar een betrouwbare partner voor het assembleren ervan? Neem dan vrijblijvend contact met ons op en daag ons uit. Het kan namelijk zomaar zijn dat wij met een nóg betere oplossing komen.